Slaaptekort bij pubers: hoeveel slaap hebben jongeren nodig?

slaaptekort pubers

Leidt het ‘lekker laat naar bed gaan’ door huiswerk, computergames en de smartphone inmiddels tot slaaptekort bij je puber? ‘Heel de klas zit nog op de app’, dus waarom zou jij die zeurende ouder zijn die daar paal en perk aan stelt?

Veel pubers slapen slecht, omdat jongeren veel meer slaap nodig hebben dan je zou denken. Wist je bijvoorbeeld dat ze eigenlijk om 22:00 uur moeten slapen als de wekker de volgende ochtend al om 7:00 uur gaat? Pubers hebben zo’n 9 uur slaap per nacht nodig, en die kunnen ze niet voorslapen of achteraf een keer inhalen. 

Veranderend slaapritme bij pubers

Pubers hebben een ander slaapritme dan jij, dus zullen vaak graag later opblijven. De hormonale veranderingen zorgen ervoor dat ze later moe worden en het liefst later opstaan. Daar is ons schoolsysteem helaas niet op ingericht, waardoor je ’s morgens vroeg met een emmer koud water klaar moet staan om ze uit bed te krijgen.

In principe kunnen pubers er weinig aan doen dat ze later moe worden, maar dat ze vroeg moeten opstaan kun jij dan weer niet veranderen. Laat ze in het weekend maar lekker uitslapen om het in ieder geval zo goed mogelijk te doen. En gebruik onze tips om ze de rest van de week toch net wat eerder te laten slapen. 

7 tips om pubers beter te laten slapen

Wil je er zelf voor zorgen dat je puberende zoon of dochter slaperig wordt, het liefst voor middernacht? We zetten een paar handige tips op een rij: voordat je puber lekker naar bed gaat:

  1. Stop de schermen vanaf 20:00 uur
    Het blauwe licht van smartphones, tablets en televisies houdt je puber extra lang wakker. De aanmaak van melatonine neemt af, terwijl dat belangrijk is om slaperig te worden. 
  2. Bied een warm bad aan
    Het bad maakt ontspannen, pubers zweten hun stress er lekker uit en de bloedsomloop verbetert. De ideale situatie om lekker te gaan slapen. 
  3. Laat ze buitenspelen of sporten
    Vermoeide pubers slapen een stuk beter, en eerder bovendien. Laat ze nog even buitenspelen of zorg dat ze na het eten gaan sporten. 
  4. Doe het huiswerk meteen
    Huiswerk in de avonduren leidt tot stress, dus stimuleer dat ze dit al voor het eten afmaken. Er blijft veel meer tijd over om lekker tot rust te kunnen komen. 
  5. Voorkom frisdranken
    Frisdranken zijn een no-go, door alle suikers die erin zitten. En drinken ze al koffie? Leer ze om dat ’s morgens vroeg moeten doen, als het tijd is om wakker te worden. 
  6. Geef een goed boek
    Hoe lekker is het om languit op de bank te lezen? Geef het goede voorbeeld en doe ze een boek van hun idool cadeau, dat zullen ze waarderen. 
  7. Slapen op een droommatras
    Ons beste advies? Slapen op een droommatras natuurlijk! Dat is waar pubers echt blij van worden, ook al duurt het misschien een paar nachten om ze te overtuigen. 

 

Tip: Heb je vragen over matrassen, topdekmatrassendekbedden of kussens? Of heb je andere vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice van Droommatras zodat wij je graag verder kunnen helpen. Je kunt ons 7 dagen per week bereiken via de whatsapp (zie whatsapp icoon rechtsonder op onze webstie), per mail: [email protected] of op werkdagen tussen 9.00  uur en 17.30 uur op telefoonnummer: 0345-342164 en krijg onze matrassenspecialisten aan de telefoon die jouw vrijblijvend advies kunnen geven voor het maken van de juiste keuze.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.