Goed slapen en hard werken: zo gaat het wél samen

Ontspannen op bed

Maar liefst 30% van alle Nederlanders heeft slaapproblemen. Onder vrachtwagenchauffeurs heeft 62% weleens moeite om de ogen open te houden en ook andere medewerkers ervaren vermoeidheid als ze eigenlijk alert moeten zijn.

Slaap je slecht, terwijl je overdag moeite hebt om je te concentreren en wakker te blijven? De kans is groot dat die twee gevolgen sterk met elkaar samenhangen. En dat is lastig in een kantoorbaan, maar ronduit gevaarlijk voor eerstehulp-artsen, brandweermensen en piloten. Hoe zorg je ervoor dat je beter slaapt én goed werk kunt leveren? We delen een aantal praktische tips.  

Tips om beter te slapen

Voor de werknemer

Benieuwd hoe je beter zal slapen? Een goed matras is dan de belangrijke basis. We zetten daarnaast een aantal praktische tips op een rij:

  • Eten en drinken
    De juiste voeding maakt het stukken makkelijker om lekker te slapen. Drink bijvoorbeeld geen alcohol, koffie of cola. En probeer ’s avonds wat lichter te tafelen, om je lichaam tot rust te brengen. Pas wel op dat je geen trek hebt als het bedtijd is, ook dat houdt je wakker. 
  • Sporten
    Flink sporten helpt ’s nachts beter te slapen. Doe dat het liefst ’s morgens rond 10:00 uur of ’s middags om 16:00 uur. Voorkom dat je 2 tot 3 uur voor het slapen nog intensief sport, omdat dit je juist uit je slaap zal houden. 
  • Licht
    Het juiste licht helpt je melatonine aan te maken, waar je slaperig van wordt. Kies vanaf het eind van de middag en ’s avonds voor warm wit of gelig licht. Pas op met wit licht en blauwachtig licht, zoals dat van een smartphone, tablet of televisie. 
  • Ontspanning
    Probeer je minimaal een uur voordat je gaat slapen helemaal te ontspannen. En merk je dat je veel piekert als je jouw gedachten leeg probeert te maken? Schrijf het op, dan ben je er voorlopig vanaf. 
  • Routine
    Ontwikkel een vaste routine, voor het slapengaan. Ga naar het toilet, poets je tanden en doe de lichten uit, bijvoorbeeld. Door zoveel mogelijk stappen steeds hetzelfde te doen val je daarna makkelijker in slaap. 
  • Slaappatroon
    Werk aan een vast slaappatroon op een fijn matras, met een vaste tijd om te gaan slapen én om op te staan. Houd dat ook in de weekenden zoveel mogelijk aan, zodat je lichaam de kans krijgt om zich daarop in te stellen. 

Voor de werkgever

Will je medewerkers helpen om beter te slapen? Het is uiteindelijk in ieders belang, omdat medewerkers die beter slapen overdag productiever zullen presteren. 

Maar liefst 50% van de bij ArboNed aangesloten bedrijven krijgt klachten over vermoeidheid bij medewerkers. Het is belangrijk om aandacht te hebben voor de problemen, het bespreekbaar te maken en bijvoorbeeld een preventief spreekuur bij de bedrijfsarts te regelen.

Daarnaast is het verstandig om lichaamsbeweging te stimuleren en bijvoorbeeld mogelijkheden tot slaapcursussen te bieden. Het lijkt weinig te maken te hebben met het werk dat er moet gebeuren, maar uitgeruste medewerkers blijken stukken beter te presteren. 

 

Tip: Heb je vragen over matrassen, topdekmatrassendekbedden of kussens? Of heb je andere vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice van Droommatras zodat wij je graag verder kunnen helpen. Je kunt ons 7 dagen per week bereiken via de whatsapp (zie whatsapp icoon rechtsonder op onze webstie), per mail: [email protected] of op werkdagen tussen 9.00  uur en 17.30 uur op telefoonnummer: 0345-342164 en krijg onze matrassenspecialisten aan de telefoon die jouw vrijblijvend advies kunnen geven voor het maken van de juiste keuze.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.